FONT DEL MORO
Fonts / Llavadors
DESCRIPCIÓ
Ens trobem en la plaça Al-Azraq, un lloc emblemàtic que alberga tant l'Ajuntament com l'església. Ací també es troba una de les fonts més icòniques de la zona: la Font del Moro, que representa la cara d'Al-Azraq. Encara que es coneixen pocs detalls sobre la seua imatge real, es diu que esta figura es va basar en un ancià d'Alcoi que va servir com a model.
Quant al seu sobrenom “El Blau”, hi ha hagut diverses teories sobre el significat. Alguns suggerixen que podria deure’s al color del seu turbant, mentres que uns altres especulen que realment tenia ulls d'eixe color. No obstant això, la veritat continua sent un misteri.
Com bé sabem, la història sol ser narrada pels vencedors, i els relats que tenim provenen principalment del que va deixar escrit Jaume I en el “Llibre dels fets”. Es diu que, després d'arribar a un acord, es va firmar el Pacte del Pouet quan el rei Jaume I estava prop de Dénia. Este pacte permetia a Al-Azraq mantindre els seus territoris durant tres anys, després dels quals passarien al rei, encara que ell conservaria el privilegi de governar una part d'ells.
Lamentablement, el pacte no va ser complit pels cristians, la qual cosa va portar al visir a començar la conquesta de castells. Jaume I, en aliança amb el Papa, va expulsar a molts musulmans, i les tropes d'Al-Azraq van ser derrotades després de ser descoberts els amagatalls de les seues reserves de gra. Al-Azraq va ser exiliat, probablement a Granada. Anys després, va tornar amb 250 genets i soldats, arribant fins a Alcoi, on les tropes cristianes els van tendir una emboscada. Al-Azraq va morir en 1276, marcant la fi d'una era.
ADREÇA:
Pl. Al-Azraq (Alcalà de la Jovada)
La Vall d'Alcalà
Alicante